October 14, 2008

68. Pengembaraan kami 7

Posting kali ini menceritakan pengalaman kami ke Iskandariah ataupun Alexandria. Sebelum itu kami berterima kasih kepada CEO ARB Dato Rozali Pawanteh dan Puan Norazlia serta Encik Shamsudin yang kami bahasakan diri dengan Bang Din. Ini kerana segala perbelanjaan kami ditanggung sepenuhnya oleh pihak Amanahraya. Lawatan ini disertai oleh beberapa orang senior kami, Ustaz Fauzi, Fadeer, Yusri dan beberapa pelajar Indonesia sahabat kepada pemandu pelancong kami Ustaz Hakim. Ustaz Hakim ialah pelajar di sini dan menetap di sini. Perjalanan kami bermula jam

7.30 pagi : Bas tiba di ARMA. Bas pun bergerak masuk ke lebuhraya. Keadaan kami jalan agak sesak di Kaherah memandangkan orang masuk bekerja dan pelajar masuk ke sekolah. Kami menuju ke Hyatt Hotel kerana wakil ARB menetap di situ. Sebelum itu kami singgah di Giza kerana di situ terletak Piramid milik firaun dn sphinx, binatang berkepala singa dan berbadan manusia.

Piramid dan Sphinx (kurang jelas
kerana jauh)













Perkhidmatan kereta kuda yang disediakan
















Kesesakan jalanraya di Kaherah














Hotel Hyatt di Kaherah



Kami hanya singgah dan tidak masuk kerana perjalanan ke Iskandariah masih jauh. Bayaran yang dikenakan untuk masuk ke Piramid ialah 50 genih. Sepanjang perjalanan kami singgah di RNR Mesir. Seterusnya kami meneruskan perjalanan dan kami dapat lihat

RNR di Mesir


Kereta Waja pun ada di Mesir








1. Perumahan penduduk Mesir di Giza. Kebanyakan bangunan kelihatan seperti tidak siap tetapi itulah rumah penduduk di Mesir. Selain itu kami dapat lihat juga unta yang sedang dipindahkan menggunakan lori ke mana destinasi tak tau la.

Rumah penduduk di Giza














Unta naik lori


2. Kawasan padang pasir sedang dibangunkan menjadi kawasan perumahan. Jadi nanti semua kawasan padang pasir akan menjadi kawasan perumahan elit dan dinamakan Mesir Jadidah atau Mesir Baru

3. Kawasan penanaman mangga dan pisang. Semua pisang dihasilkan sendiri oleh penduduk Mesir dan kami dikhabarkan juga terdapat pisang yang tidak mempunyai cop Mesir yang ada di Mesir diimport dari Israel.

Ladang pisang

4. Sarang burung Merpati

5. Kawasan ladang kurma.

1.30 tgh : Kami memasuki bandar Alex. Keadaan agak sesak

Monument of the unknown Soldier di Alex

Kami menuju ke Qat Bai atau . Kami menghabiskan masa satu jam di situ. Kubu itu terletak betul-betul tepi laut. Kubu pertahanan pada masa pemerintahan Salahudin Ayubi



Depan Qatbai

2.30 tgh : Kami solat Zohor dan jama' di Masjid Abu Abas. Masjid ini terdapat makam ulama.

Masjid Abu Abas


Keretapi yang ada depan masjid





3.00 ptg : Kami singgah makan di Restoren makanan laut namanya Fish Market. Kedai ini terletak tepi laut dan kebanyakannya pelangganya ialah pelancong luar. Masing-masing nampak berselera kerana lapar agaknya pada waktu itu.


Masing-masing nampak berselera















Makanan yang disajikan

4.00 ptg : Kami siggah di Montaza Palace atau Istana Montaza dan solat jama' di masjid berdekatan dengannya. Depan Istana itu terdapat hotel namanya Helnan Palestin. Kami pun kurang pasti apa yang terdapat di Istana itu dan hanya bergambar, tidak masuk ke dalam. Di situ kami berjumpa dengan pelajar Malaysia yang menyambung pengajian dalam bidang kedoktoran ditaja oleh biasiswa MARA.
















Depan Montaza Palace

635 ptg : Kami hanya singgah di Maktabah atau Perpustakaan Alexandria tetapi tidak masuk ke dalam. Kami hanya menuggu Dato' Rozali yang menuju ke Asrama pelajar perubatan bagi melawat keadaan mereka di sana.

7.10 malam : Kami singgah di Carrefour di Alex bagi membeli barang-barang keperluan. Khabar gembira yang kami dapat ialah Dato Rozali telah bermurah hati dengan memberi kami duit raya sebanyak seratus genih seorang untuk membeli barang keperluan. Masing-masing bergegas mencari barang yang hendak dibeli.



Banyak barang yang dibeli sampai terlebih bajet

Selepas selesai jam 9.30 malam kami pun pulang semula ke Kaherah.


Kami sekali lagi mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak ARB yang menaja perbelankaan kami sepanjang hari ini terutamanya kepada Dato' Rozali Pawanteh dan Puan Norazlia serta Encik Shamsuddin.. :-)

Setakat itu dahulu penegembaraan kami untuk hari Isnin

4 comments:

Unknown said...

Salam.Umi pesan jaga pemakanan. Belanja secara berhemah.Beli kitab > utama. Ayah pesan : Kalau ada rezeki nanti jadi tourist guide untuk ayah dan umi pulak.

Syaimaa' Ahmad said...

bestnya alex~
hmm bilala nk sampai sana..
sebok sgt taun ni

fatima azmi said...

best nye..moga berpeluang jugan nanti nakl g melawat banyak lg tempat..huhu3

AiMaN KiSaH said...

to zulkefli :

makan sini sedap2..insyaAllah aiman jaga

to syaima : nnt duit biasiswa lebih2 tu bleh la pg..hehe

to efa : boleh punya,,lgpn pelajar medic duk sini 6 tahun..sempat pye..hehe