October 29, 2008

72. Ceramah umum di Asyir

Pada hari Selasa malamnya diadakan Ceramah Umum anjuran Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Kelantan. Antara penceramahnya ialah YB Dato' Seri Abdul Hadi Awang yang dijemput sebagai Ahli Majlis Umana' Al quds Palestin dan Ustaz Nasarudin Hassan Al Tantawi selaku Anggota Pemuda Islam Sedunia. Majlis yang bermula sewal jam 8.00 malam dan berakhir jam 10.00 malam diadakan di Asyir. Rumah Kedah telah sudi memberikan halaman rumah mereka untuk dijadikan pentas ceramah pada malam itu dan Rumah Selangor telah sudi memberi keizinan tapak di Hayyu Asyir dijadikan tapak ceramah. Ceramah terpaksa tidak diadakan di Rumah Kelantan kerana keadaan temapt yang tidak mengizinkan di samping ruang yang agak terhad.
Pelajar-pelajar dan mahasiswa serta mahasiswi yang hadir pada malam itu memang ramai sehingga tapak di Hayyu Asyir tidak dapat menampung jumlah orang yang hadir pada malam itu. Antara isu ceramah yang disampaikan berkisar dengan Kepentingan Umat islam mempertahankan Al quds yang merupakan qiblat pertama Umat Islam dan mencintai Rasulullah yang merupakan Nabi dan Rasul umat Islam.












Pelajar mengambil kesempatan untuk bersalam dengan Tuan Guru dan Ustaz Nasaruddin

Ceramah dimulakan dengan ucapan YDP Rumah Kelantan dan disusuli denagn Ustaz Nasaruddin Hassan Al Tantawi dan seterusnya Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang kebanyakan pelajar membahasakan diri sebagai Ayahanda dan ada juga yang memanggil sebagai Ayahanda presiden. Ceramah pada mulanya memang tidak berkait dengan politik. Memandangkan pelajar-pelajar dan mahasiswa di sini merupakan mahasiswayang proaktif timbul satu dua soalan bertanyakan mengenai hal semasa di negara. Semua soalan berjaya dijawab oleh tuan Guru dengan sempurna sekali. Ceramah itu juga boleh diikuti secara langsung dalam laman web

Selepas ceramah berakhir pelajar-pelajar pun pulang ke destinasi masing-masing

p/s : gambar kurang memuaskan kerana menggunakan kamera handphone sahaja :-)

1 comment:

Syaimaa' Ahmad said...

tataw pon ada prog?
ruginya