October 11, 2008

63. Pengembaraan kami 4

Bahagian luar Masjid Sultan Hassan

Hari ini Jumaat jadi menjadi kewajipan kepada semua umat Islam untuk menunaikan solat Jumaat di masjid. Jadi hari ini merupakan Jumaat kami yang pertama di bumi Mesir ini. Semua pelajar telah dibawa ke Masjid Sultan Hussein. Masjid ini dahulunya merupakan tempat pengajian 4 mazhab iaitu mazhab dan sekarang masih dapat dilihat tinggalan bilik yang kelas yang digunakan dahulu untuk pengajian 4 mazhab tersebut.



Saya dan ustaz Fauzi serta Ustaz Abd razak pergi dahulu berbanding rakan-rakan yang lain. Setibanya kami di sana orang masih tak ramai sampai. Selepas selesai mendengar khutbah dan solat Jumaat Imam mengumumkan ada ulama dari Darul Ifta' di Dubai hadir bersama. Jadi beliau menyampaikan tazkirah selepas itu.

Ulama dari Dubai..











bahagian dalam Masjid Sultan Hassan



Selepas habis tazkirah itu, kami dikhabarkan ada pengajian talaqqi oleh Sheikh Ahmad. Beliau merupakan tenaga pengajar di Azhar. Kitab yang diajarkan ialah ialah Kitab Feqah Al-Iqna'. Masing-masing tak faham apa yang disampaikan. Kalau boeh diumpamakan 100 % yang dapat hanya mungkin 10 % je kot. Maklumlah budak baru. Untuk cerita lebih lanjut saya ceritakan in my second blog.

Selepas selesai solat Asar, kami semua pun pulang ke ARMA. Tapi semasa menuggu bas, Ustaz Fauzi mengajak saya ke Hayyu Sabix kerana di sana ada Rumah Perlis. Lagipun pelajar di rumah perlis Ustaz Hadi Abu Hassan nak berjumpa. Setibanya kami di sana, Timb YDP Ustaz Rafiz menyambut dan kami dijamu makan nasi tomato special yang dimasak oleh pelajar di situ. Selesai solt maghrib dan Isya saya dan Ustaz Fauzi pergi ke Rumah Kedah baru pula yang terletak di kawasan bernama Akhir Syari' maknanya hujung jalan.

Rumah Kedah baru




Kebetulan malam tu peljar tajaaan Yayasan Kedah baru sampai. Di situ saya beramah mesra dengan Ustaz Fadhil mantan Timb YDP rumah Kedah dan sekarang menjadi penasihat kepada Rumah Kedah. Rumah Kedah yang baru ni besar dan mempunyai 11 tingkat, 3 tingkat untuk ikhwah iaitu pelajar lelaki dan selebihnya untuk pelajar akhawat atau pelajar perempuan.

Jadi Ustaz Fadhil ingin berjumpa dengan pelajar Matrik Azhar ini yang berasal dari Kedah untuk beramah mesra. Setibanya kami di ARMA, kami terus menuju ke keda makan yang disukai ole Ustaz Fauzi dan Ustaz Fadhil. Diorang gelar kedai ini sebagai Kedai Pak long, kedai ini terletak di pasar berdekatan dengan ARMA juga. Makanan yang dihidangkan seperti nasi dan daging ayam dan ada la roti dipanggil "Ish". Dah habis makan kami pulang ke ARMA je.

2 comments:

El-Amin said...

salam man..
amlaihi zaiyik?
aku nak gtaw.. ko silap kot yang pasal tambang bas.. dia bukan 25 genih.. aku rasa tu piaster..
kalau 25 genih kira 25 pound arab..

AiMaN KiSaH said...

ak pn bru sedar
haha
ak dh perbetul dkt bwah