July 15, 2008

28. A trip to kebun

Hari Ahad minggu lepas diadakan satu picnic dekat kebun buah rambutan. Uhhh,,best nih boleh dapat pengalaman petik buah di kebun. Dekat negeri Perlis ni ada orang iaitu tuan kebun buah-buahan menjalankan aktiviti boleh dinamakan bisnes la jugak. Aktiviti ni dinamakan PAJAK. Selalu kalau dengar perkataan pajak mesti ingat pajak gadai je tapi tu la mula2 memang pelik dengar. PAJAK ni maksudnya tuan kebun tadi memajak pokok buah di kebunnya untuk sesiapa yang mahu. Jadi bagi sesiapa yang berkeinginan boleh datang ke kebun tadi dan pilih pokok buah mana yang dia nak ambik. Selalunya dijalankan waktu musim buah je la. Apabila buah di pokok tadi dah masak ranum, individu yang memajak pokok tadi boleh la datang mengambil buah di pokok tu tadi hingga habis. Selalunya satu pokok dipajak lebih kurang RM 30. Memang berbaloi sampai tak habis nak makan,,siap boleh buat kenduri lagi, mana taknya satu pokok bukannya sikit buah yang ada tambahan pokok rambutan. He2..kenyang makan buah la jawabnya.....Ni la gambar2 yang sempat diambil masa dekat kebun dulu...

petik jangan tak petik...














wui,,banyaknya buah rambutan..














sempat berpicnic lagi..

4 comments:

-syaima~ said...

adoii jelesnya
sedihnya tak leh makan rambutan musim2 buah ni
kat shah alam takdak kebun~
nak balik~
huhu

anas_AF said...

aku kt kebun taylors college...
hehe...
kebun suatu tempat yg indah...

-syaima~ said...

to anas>>
eceeh.. ade lak kebun taylor~
sunway yg tandus~

AiMaN KiSaH said...

kesian
sekarang ni musim buah
macam2 buah ada
rambutan,,durian,,cempedak,,
mcm2 ada
he3