September 20, 2009

103. Aktiviti dan program sepanjang perayaan Aidilfitri

Pertama kali beraya Aidilfitri di bumi Mesir ini penuh dengan aktiviti dan kenangan. Jadi semuanya disematkan dalam bentuk gambar agar apabila dilihat dan dibaca nanti teringat kembali bagaimana rasanya beraya jauh dari keluarga tercinta di Malaysia.

Sehari sebelum hari raya

Kami pelajar di Rumah Amanah Raya bersepakat mengadakan satu majlis kenduri sesama kami sebagai meraikan perayaan pertama di Mesir ini. Semuanya masing-masing merasakan kali pertama beraya dari keluarga dan mungkin perasaan sedih dan teringat akan famili masih ada Jadi sebagai menghilangkan semua perasaan itu, diadakan majlis makan bertempat di bumbung atas rumah kami.

Gaul kentang nak buat bergedil makan dengan soto

Daging untuk dibuat rendang yang dimasak oleh pegawai kami.... :-)


Petang sebelum raya

Aktivit memasak dimulakan. Pembahagian menu yang dimasak oleh pelajar lelaki dan perempuan dibuat. Jadi pakat-pakat masak



Malam raya

Takbir diadakan sejurus selepas isya selepas diumumkan keesokan harinya hari raya. Majlis berlansung di bumbung di rumah kami.


Laungan Takbir

Pelajar Perempuan


Akhir majlis bertukar menjadi tukang basuh pinggan



Pagi raya

Semuanya keluar bagi menunaikan solat sunat aidilfitri di masjid berdekatan rumah. Solat bermula jam 6 pagi dengan takbir berkumandang tidak sesayu seperti di Malaysia. Manakala pelajar Melayu solat agak lewat pada jam 7.45 pagi. Seterusnya kami semua baik lelaki dan perempuan menuju ke Dewan Malaysia Abbasiyah bagi menikmati hidangan dan jamuan yang dianjurkan oleh Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah. Suasana seakan-akan berada di Malaysia memandangkan bilangan pelajar Malaysia di sini begitu ramai. Takbir dan tahmid bunyinya juga memang macam di Malaysia. Betul kata orang raya di sini meriah..

Masing-masing baru balik masjid

Masing-masing dengan jubah baru

Bersama pak guard rumah


Bersama rendang yang sedap

Salam perantauan dari kami buat semua di Malaysia dengan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir batin

Depan Rumah Amanah Malaysia


Tukar uniform melayu pula

Bersama abang Rusman senegeri



Kelihatan suasana perayaan di Mesir tidak semeriah seperti Malaysia di kalangan rakyatnya sendiri. Antara adat seperti menziarahi keluarga serta memakai pakaian baru kurang kelihatan di kalangan rakyat Mesir. Mungkin juga di tempat atau kawasan lain berlaku perkara ini. Jadi inilah namanya pengalaman. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Tapi yang penting sambutan di Malaysia lagi besstttt...

Di Dewan Malaysia Abbasiyah



Rakyat Malaysia beraya


Pelajar Kuliah Ulum Islami

Bersama Ridhwan member satu negeri

Menikmati satay

Selepas ini terus dengan program rumah terbuka yang diadakan oleh pelajar anak-anak negeri masing. Antaranya pada hari raya pertama di Rumah Kelantan seterusnya raya kedua di Rumah Kedah dan raya ketiga di Rumah Perlis dan seterusnya. Tak payah nasi dah minggu ni. Pada raya keempat insyaAllah kami akan menyambut kedatangan pelajar-pelajar baru tajaan Amanah Raya Berhad seramai 28 orang. Jadi Ahlan wa Sahlan...

7 comments:

Dr. Syaimaa' Ahmad m.b.b.s said...

takbir mcm raya haji aritu ka?
huhu.. mcm menarik ja raya kat sn.. sminggu direct x pyh masak

Nazrul Fazli said...

salam,gila smart kawan aku.semoga ceria selalu..

Muhammad Shairani bin Ramli said...

slamat hari raya mein Freund
kullu am wa antum bikhair

jailul_imtiyaz said...
This comment has been removed by the author.
AiMaN KiSaH said...

To syaima : mcm tu la takbir arab..mgkn depa lebih hayati makna..Seronok raya sni..open house ja byk..bdk2 medic jpa yg baru sampai pakat mai ramai2 ke rumah negeri nak makan,,sampai angkut satu bas penuh,,hg tau kn ada bdk smkap yg mai medic jpa,,bdk smkaa pn ada gk..


To nazrul : sama la kawan ak ni pn,,smart gk..teringat kt member2 la,,nnt bla2 ada rezeki kita buat reunion bdk2 utara batch 52..cantekk…


To matt : salam aidilfitri maaf zahir batin…ada rezeki dan masa nnt ak p raya rmh hg..jamu ak naaaa…haha

~PakKaramu~ said...

Beraya dengan maksud takbir

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室