December 1, 2009

106. Eid Adha fi Misr

Setelah sekian lama tak menulis dalam blog,rasa agak sedikit idea nak tulis. Jadi posting kali ini mengenai sambutan Aidiladha buat kali kedua di Mesir. Kadang-kadang terfikir cepat masa berlalu, tapi sesuatu perkara bila dah berlalu memang rasa cepat. Suasana raya di sini meriah. Boleh dilihat sepanjang jalan kambing dan lembu dijual bagi sesiapa yang nak mengerjakan ibadah korban.

Alhamdulillah tahun ini seramai 4 orang pelajar tajaan ARB mengerjakan ibadah korban di rumah ini dan ditambah dengan 2 orang daripada senior yang turut mengerjakan ibadah korban. Masing-masing meyembelih seekor kambing dan kami berjaya mengadakan majlis kenduri di rumah ini. Sebahagian hasil sembelihan disumbangkan kepada masjid berdekatan dan selebihnya dibuat kari pada hari kenduri tersebut.

Menjelang Aidiladha

Misi membeli kambing yang nak disembelih dijalankan. Selepas beberapa survey dijalankan di sepanjang jalan bertanyakan harga yang sesuai bagi seekor 'ma'iz' atau kambing kacang yang sesuai dengan saiz dan harganya. Akhirnya dapat berjumpa dan kami membeli kambing tersebut dengan harga yang setimpal dengan saiz kambing.

Kenangan dengan kambing korban



Pagi raya

Menu pagi raya nasi goreng special. Masing-masing mengisi perut selepas menunaikan solat Aidiladha di Masjid Salam berdekatan rumah kami sebelum menuju ke Hayyu Asyir bagi memeriahkan majlis korban di sana pada hari raya pertama. Beraya dengan orang yang banyak tolong masa mula-mula sampai dulu Ustaz Firdaus a.k.a tokwan. Dapat merasa laksa special macam masakan jepun..

Suasana pagi raya menanti "nasi goreng special"


Unta yang jinak

Di dataran Asyir

Bergambar dengan abang firdaus a.k.a tokwan
Raya Kedua

Majlis rumah terbuka pun banyak pada hari ini. rombongan ke rumah anak negeri seperti Kedah dan Kelantan diadakan. Selain dapat makan-makan ukhwah juga dapat dieeratkan sesama pelajar di Mesir ini.

Bergambar bersama Pegawai Kedah Sheikh Yusuf a.k.a Abah

Depan Rumah Kelantan dengan pelajar perubatan dan
Ustaz Hafizi a.ka Ustaz Ji

Raya ketiga

Hari yang dinanti telah tiba. Majlis bermula seawal selepas subuh dengan takbir. Sembelihan yang pertama dilakukan oleh pak arab memandangkan kami semua orang baru. Sembelihan seterusnya dilakukan sendiri oleh orang yang membuat korban tersebut. Malam sebelumnya semua pakat potong daging lembu korban yang baru disembelih. Selain kambing ada dari pihak akhawat yang telah menyumbangkan wang untuk satu bahagian lembu untuk dibuat korban. Jadi menu kami bukan setakat kambing, ada juga daging rebus cicah air asam.

Jom potong daging

Sementara menunggu proses penyembelihan bergambar dengan Abg Juzaili

Ramai pakat kalut melapah

Faiz ketua perah santan

Pakat dok tengok kambing kena sembelih


Kambing dipam bagi mudah nak lapah kulit

Kerja melapah bermula

rajin bekerja

Kenangan batch 52 depan rumah Amanah

Depan rumah Perlis

Raya keempat

Majlis kenduri di rumah lepasan pelajar KISAS. Tapi sebenarnya kenduri ini dibuka kepada semua cumanya tuan rumah dan ahli rumah ini semuanya lepasan KISAS. Majlis dihadiri oleh super senior Abang Juzaili dan Abang Nazrul yang masing-masing sedang menyambung Master dan tahun tiga di Universiti Azhar.

Himpunan senior dan junior

1 comment:

Kostya Shaknov said...

Возбужденные:) проститутки возрасте Одесса
Истинные ценители прекрасного кто желает познакомиться с темпераментной девушкой для незабываемых встреч. Я мечта мужчин, во мне есть все, страсть, сексуальность, романтика. Никому не довелось основательно изучить меня, ибо как личность я постоянно самоликвидировался.