December 7, 2008

76.Khabar yang banyak

Musim sejuk sudah lama tiba di Mesir. Jadi sebagai persediaan kami pun bercadanag membeli selimut tebal atau nama lainnya Lihaf/Saratoga. Selimut ini memang akan dibeli oleh hampir semua pelajar memandangkan musim sejuk maksimum akan menjelang bulan satu nanti. Biat masa sekarang sejuknya boleh tahan lagi la. Mujurlah semasa membeli selimut tersebut, ada rakan arab seorang yang menjadi penawar harga kepada kami, namanya Toha. Akhirnya dapatlah kami beli dengan harga LE 130 yang sepatutnya LE 180 selepas tawar-menawar.















Semasa penyerahan selimut dan selimutku.. :-)

Sebelum datang Mesir dulu, dikhabarkan bahawa Hari Raya Aidil Adha lebih meriah daripada Hari Raya Aidil Fitri. Rasanya betul apa yang dikhabarkan. Pernah atau tak terbayang profession "Pak guard kambing"??Sebenarnya bukan profession pun cumanya itulah hakikat Mesir. Menjelang Aidil Adha, penuhlah di tepi-tepi jalan kambing, lembu, biri-biri berbanding dari hari-hari biasa. Pada malamnya pula akan adalah pak arab yang tidur bersama-sama kambing sebagai Jaga takut-takut hilang pula nanti. Yang peliknya orang arab boleh tahan bau kambing yang tak pernah mandi tu. Mungkin dah setiap hari macam itu agaknya.















Lembu dan kambing lori dan kambing yang akan disembelih


Yang berbungkus itu sebenarnya daging yang masih baru lagi

Saya lihat pemandangan ini sepanjang menaiki bas menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Mesir. Bukannya nak pulang ke Malaysia cumanya nak menghantar ustaz yang nak pulang ke Malaysia, Ustaz Zulkhairi dari Kedah. Beliau pernah mengajar Nahu (tatabahasa Arab) kepada kami sebentar sebelum pulang, tapi tidak sempat nak habiskan sebab ustaz sibuk mengajar di tempat lain. Tempatnya telah pun diganti oleh Ustaz Fauzi. Apa pun terima kasih kepada Ustaz Zulkhairi, semoga berjaya dalam profession yang diceburi.
















Airport Mesir dan bergambar kenangan dengan Ustaz Zulkhairi sebelum pulang






gambar tentang bilik saya di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah











Bilik bujang je

3 comments:

dan said...

salam.

wah, bilik bujang pun, kemas jugak. suka tengok meja yang penuh buku tu.

kambing pun ada pak guard? hebat2. :)

-syaima~ said...

kemas nye bilik..
mcm dh tamow kuar dr ARMA ja

AiMaN KiSaH said...

to dan

ni waktu bilik kemas, macam inspection dlu la...

heheh..profession baru

to syaima :

hehe..tgk le mcm mana